שיחה:מד
הוספת נושאמראה
תגובה אחרונה: לפני 10 חודשים מאת אליצור יחיא בנושא נגזרת בבנין נפעל
ניקוד הפועל
[עריכה]אליצור יחיא, אנונימי שינה את ניקוד הפועל שהוספת ממָד למַד. נראה לי שהוא צודק. האם זה נכון? פעמי-עליון (שיחה) 14:39, 27 במאי 2025 (IDT)
- תודה פעמי-עליון הסבר ונמק מדוע נראה לך בפתח..
אני נוטה לא להסכים, איני יודע לומר בהחלט.
- א. איני בטוח שמוצדקת הוספת ערך זה כלל, כי הדגש בד' מעיד על כפילות (במיוחד אחרי תנועה דולה - חולם שלא כמשפט וימֹדּו ) ואם השורש מ.ד.ד. ולא שורש מ.ו.ד. הפועל צריך להיות רק מדד (אף שיש לו צורות נסמך שד' אחת דגושה מחליפה את השתיים אך אי זו צורת הפועל הבסיסית. בשונה מפעלים רבים שהפכו לכפולים כמו ר.ו.ץ הפף לר.צ.ץ. ורבים כן )
- ב. אם נכון להגדיר פועל מד נראה שהתבנית המוכרת היא בקמץ רץ חָק רָב אף שכשנוספת הברה למילה מתהפך לפתח כשהיא בעצמה תהיה בקמץ (דומה גם לשמות עצם שמשתנות שהם לא נסמכות פַּז־רב פָּּז דַּם־ דָּם ונראה לי שאי לזה השפעה לשום דבר משמעותי ולכן אין כאן טעות מלבד בלבול עם שם העצם מד. --אליצור יחיא (שיחה) 03:27, 18 ביולי 2025 (IDT)
נגזרת בבנין נפעל
[עריכה]נִמַּד ? ”אשר לֹא יִסָּפֵר צְבָא הַשָּׁמַיִם וְלֹא יִמַּד חוֹל הַיָּם “ (ירמיהו לג, פסוק כב) ”אִם יִמַּדּוּ שָׁמַיִם מִלְמַעְלָה“ (ירמיהו לא, פסוק לו) --אליצור יחיא (שיחה) 23:20, 20 ביולי 2025 (IDT)